Ceramah Motivasi yang GILA.

Bile cakap je pasal ceramah motivasi. Almost every student akan bagi macam macam alasan untuk taknak datang ! Memang betul.
' Ala, semua program motivasi tu same jek '.
' Dulu dah penah pegi la, tak jadi ape pon. (sambil buat mke kerek die -,-'' ) '
' Ah, malas la nak pegi. Da la program sampai petang. Tepuu siak duduk dalam tu '.
Dan macam macam lagi alasan yang kita, manusia biasa ni bagi.

Dah name pun manusia. Macam macam perasaan ade. Sedih, happy, suka, benci. (macam macam lagi la.)
Dan manusia ni, tak akan suke sesuatu bende tu kalau mind set die dah cakap tak suke dengan bende itu.

Okayy, aku bagi contoh. Ikan keli goreng bercili.( Fuhh. Terbayang bayang kejap )
Dulu, aku memang geli gila nak makan ikan keli ni.
Serious!
Sebab kecik kecik dulu aku suke mancing, dan bile dapat ikan keli ni,
aku suruh membe aku bukak kan mata kail dari mulut ikan keli tu.
Sebab. sebab ikan keli ni, kulit die berlendir.
Eeeee. Betul. Memang belendir.
Pegang pon aku geli, ape lagi nak makan kan.
Memang tak la anak tekak aku ni nak makan ikan tu kan.

Nak di jadikan cerita. Satu hari tu. Mak aku masak ikan keli. (Bukan ikan keli yang aku pancing tadi. Beli kat pasar agaknye. Haha)
Die masak ikan keli masak lomak cili api. Perggghhh. Betul betul mencabar keimanan aku untuk makan.
Aku tak makan. Jual mahal. Padahal perut lapar gile.
Sampai la petang tu, aku dah tak boleh tahan. Lapar sangat. And takde bende lain yang boleh di makan. Aku makan la jugak.Tapi aku amik sikit je ikan tu.
Bile sampai je kat tekak. Aku dapat rasakan sesuatu kenikmatan.
Pergghh! Unbelievable! Sedap gilakk.
Dan aku makan dengan lahab nya hari itu. Haha.

So, moral of the story, korang kene ubah mind set korang untuk suka sesuatu bende tu.
Don't judge the book by its cover.
Bukan buku je jangan judge. Semua bende. Kenal dulu sesuatu perkara tu, baru nilai. Okayy.

Jangan kite cepat judge orang tu, hanya dengan tengok muke die yang poyo poyo sikit je, kite terus cop die poyo.
Tengok je muke budak tu macam sombong, terus cakap die sombong !
Jangan.
Kita tak tahu lagi die macam mane. Entah ntah die la kawan yang paling happening skali dalam dunia ni. Siapa tahu? Kan?
Maybe dah muke die macam tu dari kecik. Haha.

Dah macam penceramah pulak aku cakap. (Poyo gile. Huhu.)
Tak. Aku cakap ni, untuk korang semua dan untuk diri aku jugak yang banyak kekurangan yang perlu di perbaiki ni. Ceit !
Okayy, bukan pasal tu yang aku nak cakap kat entry ni. Tu muqaddimah je. Haha. ( Gelak guling guling )

Okay, tadi ade ceramah motivasi. Aku pegi. Awal aku bangun. Semangat. Semangat nak dengar motivasi ni. Haha.
Dan bile aku sampai jek. Suram. Sikit je yang datang.
Tapi bile penceramah tu start becakap jek, Satu dewan kecoh. Gila. Gila kecoh jadi nya di sebabkan oleh keseronokkan yang terlampau. Haha.
Memang Best giler. Seriously!
Banyak jugak Input, Ilmu, Teknik belajar yang aku dapat tadi.

TAPI kan. Aku ni ade satu tabiat yang agak tak baik bile citer bab bab motivasi, ceramah ni semua.
Tabiat ape?
Aku ni akan insaf untuk sehari dua jek. Pastu, aku akan kembali kepada rutin harian aku yang malas dan sangat tidak produktif tu. Aku pon tak tau kenapa. -,-''
Maybe aku ni kene dengar ceramah hari hari kot. Haha.

Okayy. InsyaAllah aku akan share sedikit Ilmu, ape yang aku dapat dari ceramah motivasi tu kat entry akan datang. Okayy semua. Selamat  maju jaya !

Okayy last. Ni last. Sedikit quote dari penceramah yang aku agak tertarik mendengarnya.
Dia cakap,

' Untuk buat orang lain suka kat kita. Kita kene suka diri kita dulu! ' :)


p/s : Ni last. Betul betul last. Kenal sape penceramah tu? En. Osman Affan. ( Die ade tahi lalat atas bibir die. Hihi. )
Ni link Facebook dia.
http://www.facebook.com/osmanaffansmartstudy
Bye. ;)







8 comments:

  1. Aku macam kenal jee ayat kau gelak gulikng guling tuu. Haha. Tapi betul laa apa yang kau cakap tuu kamalie. Dulu aku ingat kau sombong, bila dah kenal. okay kua memang senior aku yang best ! *terpaksa* hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. ayat kau la. gelak guling guling sangat. haha. kan kan? memang betul pon.
      haha. kan aku da ckp aku ni baik org nye. hihi. -,-''

      Delete
  2. that right yunk..cm ko ckp kat aq dulu..jgn cakap susah dgn subjek 2 sebab nnt akan makin susah..so lps ko ckp cm 2 aq teros ubah mind set bile hadap dgn subjek yg susah..bile cakap senang so alhamdulillah memang senang..hehe.. 0_o

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kan? bagus la. so ubah mind set tu, cakap senang je. insyaAllah semua kerja yang susah akan jadi lebih mudah. good luck. :)

      Delete
  3. Errr yeeeee kamalie. kau memang baik *akuterpaksa ! Hahaha.

    ReplyDelete
  4. okayy yaya dandie. Tapi kan,macam mane nak buat?

    ReplyDelete
  5. thumbs up kn..en osman affan pnye motivation talk!!hehheh=P

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ohsem. haha. actually, aku dengar kali ke dua talk die. first time, mase dip dulu. heheh.

      Delete